Budapest ---> Lillafüred ~ 180 km.
Lillafüred
Azt ígértem a bevezetőmben, hogy turisztikailag felkapott, közismert helyeket nem fogok bemutatni. Mentegetőzhetnék, de nem teszem, hiszen ez csoda ami itt található, az egyedülálló kincse hazánknak!
A felsőtárkányi kirándulásnál már említettem, hogy van egy nagyon szép, az erdő mélyén kanyargó, kb. 35 km-es út, melynek a "végén" Lillafüred, és a Hámori-tó várja a látogatókat.
"Fia Frigyes, aki kiemelkedő eredményeket ért el a hazai acélgyártás megteremtésében, a Garadna-patak mentén 1810-1812 között megépített egy duzzasztógátat, mellyel létrejött a Hámori-tó"
A hegyek ölelésében megbújó festői szépségű, a Szinva és a Garadna patakok vize által táplált tavon, a kedvessel csónakázni, maga a romantika felsőfoka! A tó mellett található, a messzi földön híres Palotaszálló, melyről itt és most nem írnék, ám a körülöte elterülő szépséges kertekről annál inkább! A tavasz bekönszöntétől a hideg idő kezdetéig, színpompás virágok díszítik a támfalak védelmében tündöklő kerteket. A sétányok mentén számos különlegesség ragadja el a tekintetet. A sziklafal üregeiben lehet a gyerkőcöknek bújkálni, de fel lehet fedezni az Anna-barlangot is. Talán kevesen vagyunk olyanok, akik Lillafüred nevének hallatán nem a vízesésre, a Palotaszállóra, és a Hámori-tóra gondolunk először! A szálló mögött, a kertek alatt lehet megcsodálni hazánk legmagasabb vízesését. A vízesést a Palotaszálló építesekor alakították ki. A víz 20 méter magasból zúdul a mélybe. Több teraszról is érdemes megnézni, mert mindenhonnan más arcát látjuk. Véleményem szerint a legszebb képét az Anna-barlang bejáratánál mutatja! A vízeséstől visszaindulva, megkerülve a szállót, elérkezünk a kisvasút megállójához, mely Miskolcról indul és Garadnáig közlekedik, ahol a pisztrángról szól minden! :)
Az állomás épületébe látható egy kiállítás a kisvasútról, és a Bükk erdőgazdálkodásáról. Fontos megemlítenem, hogy az állomás mögött (vagy előtt) található soron finom a lángos, de akár egy egyszerű menűt is rendelhet, a következő vonat érkezéséig, de ha picivel többet tud rászánni az étkezésre, javaslom a Tópart szálloda éttermét! Napi menüvel, fantasztikus ízekkel, kedves kiszolgálásal várják a vendégeket!
Abban az esetben, ha vonattal érkeznek Miskolcra, a Miskolc-Tiszai pályaudvartól a Felső-Majláth felé közlekedő villamossal ( 1V ) tudnak a kisvasút végállomásáig eljutni. Pontosan a végállomásnál van a villamosmegálló (LÁÉV vagy Dorottya utca). Amint kiér a kisvasút a városból... javaslom, hogy legyen kéznél a fényképezőgép! Lillafüred közelébe érve egyre káprázatosabb panorámában gyönyörködhetünk. A Palotaszálló szomszédságában lévő vasútállomásról pár perc várakozás után indul tovább a vonat. Hámori-tó , őskohó, pisztrángnevelő... és a végállomás, ahol, ha őszinte akarok lenni túl sok minden nincs. Tehát, ha nem indul innen egy hosszabb túrára, akkor pont annyit vár a vonat a visszaindulással, amennyi aidő alatt a gyermek játszik egy rövedet a játszótéren, és elfogyasztanak egy... NE hétfőn jöjjenek, mert még a nyári időszakban is majdnem minden zárva van...
Ez csak egy kis csipet Lillafüredből, mi ennyit láttunk, ennyit néztünk meg, de látnivaló van még bőséggel, hiszen itt van a környék legnagyobb cseppkőbarlangja a Szent István-barlang, van libegő, ősember-barlang, tanösvény...
Bánkút felé autózva, csakhamar eljutunk az újmassai Őskohóhoz, mely egy különleges ipari emlék! A kisvasút megállója körül a "vasról szól minden" A vasverő történetét bemutató kiállítás után érdemes átsétálni az Ipartörténeti skanzenbe, mely a vaskohászatban, s bányászatban használt berendezésekből mutat be egy "csokorra valót."
"A kohó története a 18. századra nyúlik vissza. Fazola Henrik lakatos mester – akinek világhírű rokokó stílusú alkotásai Egerben találhatók – 1770-ben Miskolc-Ómassa területén, Mária Terézia engedélyével az általa felfedezett bányákra, illetve a térségben található hatalmas erdőségekre alapozva vasművet épített. Fia Frigyes, aki kiemelkedő eredményeket ért el a hazai acélgyártás megteremtésében. 1813-ban Újmassán egy korszerűbb kohót, vasművet telepített. A kohó, mely 1831-ben átépítésre került, az 1870-ben Miskolc és Diósgyőr között telepített vasgyár üzembe helyezése után, 1872-ben fejezte be működését.
A következő évtizedek során romba dőlt nagyolvasztót a diósgyőri kohászati üzemek hathatós támogatásával a XX. század közepén rekonstruálták, részben eredeti formájában helyreállították."
A következő állomás Garadna... a pisztrángok egyik hazája.
Tovább haladva ajánlom a festői Szentlélek - Mályinka útvonalat, mely a Bükk mélyébe hatol. Az út nem túl széles, sok a kanyar, de a természet szerelmeseinek ez nem jelenthet akadályt! Mályinka határában kilátó várja a megpihenni, s bámészkodni vágyókat.
Filmes helyszínként is nagyon népszerű Lillafüred. A Teljesség igénye nélkül egy kis felsorolás: Meseautó (1934), Egér a palotában, Szinbád, Utánam srácok, Különös vadászat, Magyar vándor...
Értékelés:
Azt gondolom, hogy le lehet élni egy életet anélkül, hogy ellátogatunk Lillafüredre, de az életünk sokkal szebb lesz, az élményeink tárháza sokkal gazdagabb lesz, ha legalább egyszer az életünkben ellátogatunk ide!
Frissítve: 2022-05-25
forrás: hellomiskolc.hu